PENERAPAN MODEL COOCPERATIVE LEARNING TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DI KELAS IV SEKOLAH DASAR

JUBAEDAH JUBAEDAH

Abstract


This research is motivated by the low learning outcomes of students in science learning in class IV Elementary School 1 Cibentar. The purpose of this study is to improve science learning outcomes in fourth-grade elementary school students by using a cooperative learning model of team games tournament type. This research is a classroom action research with two cycles, each cycle is carried out twice the action consists of four stages of activity, namely the planning stage, implementation stage, observation stage, and reflection stage. The subjects of this study were the fourth-grade students of the State Elementary School 1 Cibentar, Jatiwangi District, Majalengka Regency, totaling 17 students. Data collection techniques using observation, learning outcomes tests, and documentation. The research instrument used was an observation sheet on student activities in applying the cooperative learning model of team games tournament type. The results showed that student learning outcomes increased from cycle I to cycle II. In the first cycle, student learning outcomes are 66.66%, and in the second cycle 83.33%. Based on the results of the study, it can be concluded that the application of the cooperative learning model of time games tournament type can improve student learning outcomes in science learning for class IV at SD Negeri 1 Cibentar. 

Keywords


Learning Outcomes, Learning Models, Natural Science

Full Text:

PDF

References


Amin, T. A., Yahya, M., & Caronge, M. W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar

Membiakkan Tanaman Secara Vegetatif Pada Siswa Kelas X Smk Negeri 3 Takalar. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 4(2), 73–81.

Andriana, E., Ramadayanti, S., & Noviyanti, T. E. (2020). PEMBELAJARAN IPA DI SD PADA MASA COVID 19. FKIP, 3(1), Art. 1.

Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan

Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli pada Pelajaran IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(2), 170-175.https://doi.org/10.29303/jpm.v16i2.

Damayanti, S., & Apriyanto, M. T. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran

Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(2), 235–

Dewi, I. A. K. N. P., Parmiti, D. P., & Japa, I. G. N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas V SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).

Drayatun, S., & Rahmawati, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran

Kooperatif Tipe Tgt Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viid Smp Negeri 1 Kokop. Jurnal Pena Sains, 4(1).

Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020).

Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran

IPA Untuk Siswa SD Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), Art. 2.

https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.2893

Endah, N. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Media Gambar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 96–104.

Enos, E. Y. P., Supartini, T., Hana, S. R., & Wijaya, H. (2021). Korelasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Kristen. Didache: Journal of Christian Education, 2(2), 192–202.

Gayatri, Y. (2016). Cooperative Learning Tipe Team Game Tournaments (Tgt) Sebagai Alternatif Model Pembelajaran Biologi. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 9(3).

Hakim, S. A., & Syofyan, H. (2017). Pengaruh model pembelajaran

kooperatif tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap motivasi

belajar IPA di kelas IV SDN Kelapa Dua 06 Pagi Jakarta Barat. International Journal of Elementary Education, 1(4), 249–263.

Jannah, I. N. (2020). Efektivitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), Art.https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.24135

Muslim, A. H. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pkn Model Cooperative Tipe Tgt Berbasis Atong Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 1–14.

Nugroho, D. R. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe team games tournament (Tgt) terhadap motivasi siswa mengikuti pembelajaran bolavoli di kelas X sman 1 panggul kabupaten trenggalek. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1(1).

Nurjanah, S. I., Suwarto, W. A., & Idam Ragil, W. A. (2012). Model kooperatif tipe TGT untuk meningkatkan pemahaman konsep koperasi pada mata pelajaran IPS. Jurnal FKIP PGSD, 10(1), 1–7.

Paris, S., Jusmawati, J., Alam, S., Jumliadi, J., & Arsyam, M. (2021). UPAYA PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR SISWA MELALUI MODEL KOOPERATIF DENGAN PENDEKATAN EKSPERIMEN PADA PEMBELAJARAN IPA DI KELAS V SD INPRES BANGKALA II KOTA

MAKASSAR. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar,

(1), Art. 1. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/637

Pramana, I. P. Y., & Suarjana, I. M. (2018). PENGARUH MODEL. PEMBELAJARAN TIME TOKEN BERBANTUAN MEDIA VIDEO TERHADAP HASIL BELAJAR IPA KELAS V SD. Journal of Education Technology, 2(4), Art. 4. https://doi.org/10.23887/jet.v2i4.1642

Purwantini, J., Wiarta, I. W., & Putra, I. K. A. (2013). PENGARUH MODEL

PEMBELAJARAN TIPE TGT BERBANTUAN MEDIA QUESTION BOX TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD NO. 9 JIMBARAN. Mimbar PGSD Undiksha, 1(1).

Purwati, N. L. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran STAD di Kelas Vi SD Negeri 42 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(1), 14–19. https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2525

Qistina, M., Alpusari, M., Noviana, E., & Hermita, N. (2019). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MATA PELAJARAN IPA KELAS IVC SD NEGERI 034 TARAIBANGUN KABUPATEN KAMPAR. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), Art. 2. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v8i2.7649

Respati, A. D., & Adi, W. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT untuk meningkatkan prestasi belajar akuntansi. Jupe-Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(2).

Rohmah, E. A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Game Online Terhadap Pemahaman Konsep dan Penalaran Matematis Siswa. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 8(2), 126–143.

Rozi, F., & Hanum, C. B. (2019). PEMBELAJARAN IPA SD BERBASIS HOTS (HIGHER ORDER THINKING SKILLS) MENJAWAB TUNTUTAN PEMBELAJARAN DI ABAD 21. SEMINAR NASIONAL PGSD UNIMED, 2(1), Art. 1.

Septiawan, I. M. A. E., Rati, N. W., & Murda, I. N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).

Setyawan, B., Rufii, nFn, & Fatirul, A. N. (2019). Augmented Reality Dalam Pembelajaran IPA Bagi Siswa SD. Kwangsan, 7(1), 286912. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n1.p.78--90

SEVIANA, S. W. (2013). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT

Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Penjumlahan

Pecahan Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru

Sekolah Dasar, 1(2), 1–11.

Suherman, A. (2016). Pengaruh penerapan model kooperatif tipe jigsaw dan tgt (teams game tournament) terhadap keterampilan sosial dan keterampilan bermain bolavoli. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 1(2), 8–15.

Susanto, R. (2017). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Teams

PENERAPAN MODEL COOCPERATIVE LEARNING TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT Games Tournament (Tgt) Terhadap Kecerdasan Interpersonal Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 260–269.

Syafruddin, M. A., & Herman, H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran

Kooperatif Tipe TGT (Team Group Tournament) Terhadap Kecerdasan

Emosi Siswa MAN 2 Makassar. Jendela Olahraga, 5(1), 52–58.

Thalita, A. R., Fitriyani, A. D., & Nuryani, P. (2019). Penerapan model

pembelajaran TGT untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 147–156.

Wahyudi, W., Budiman, D., & Saepudin, E. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT dalam pembelajaran permainan bola besar berorientasi sepak takraw untuk meningkatkan kerjasama dan

keterampilan bermain. TEGAR: Journal of Teaching Physical Education in

Elementary School, 1(2), 1–9.

Wahyuningsih, Y., Rachmawati, I., Setiawan, A., & Ngazizah, N. (2019).

HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Keterampilan

Generik Sains dalam Pembelajaran IPA SD.

http://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/11203

Wicaksono, H. R., Santoso, S., & Hamidi, N. (2013). Penerapan Model Kooperatif Tipe TGT Dengan Media Permainan Puzzle Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar. Jupe-Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(2).

Wijayanti, A. (2016). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe tgt sebagai upaya meningkatkan pemahaman konsep fisika dasar mahasiswa pendidikan IPA. Jurnal Pijar Mipa, 11(1).

Wijayanti, W., & Relmasira, S. C. (2019). Pengembangan Media PowerPoint IPA Untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), Art. 2. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17381

Winangun, I. M. A. (2020). Media Berbasis Budaya Lokal dalam Pembelajaran IPA SD. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), Art. 1.

https://doi.org/10.55115/edukasi.v1i1.529

Winangun, I. M. A. (2021). Project Based Learning: Strategi Pelaksanaan

Praktikum IPA SD Dimasa Pandemi Covid-19. Edukasi: Jurnal Pendidikan

Dasar, 2(1), Art. 1. https://doi.org/10.55115/edukasi.v2i1.1388

Yuliyanti, N., & Sunarsih, D. (2019). Pengaruh Model Cooperative Tipe TGT Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 1(01), 45–53.

Yunita, N. K. D., & Tristiantari, N. K. D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbasis Kearifan Lokal Tri Hita Karana Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 1(2), 96–107.




DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v6i1.1457

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.