EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH DALAM PEMEBALAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Yulita Dwi Lestari, Ristika Ristika

Abstract


This research was motivated by the low learning outcomes of students in mathematics learning. This study aims to improve student learning outcomes in mathematics learning in class V Baitul Jannah Elementary School in Bandar Lampung by using a problem-based learning model. The research method used by the researcher is classroom action research in collaboration with fifth-grade teachers at Baitul Jannah Elementary School in Bandar Lampung, with a total of 25 students in grade V consisting of 10 male students and 15 female students. This research took place in 3 cycles, each cycle consisting of 3 actions. The techniques used in data collection are observation, tests, interviews, documentation, and field notes. The results showed that the application of problem-based learning models can improve student learning outcomes in mathematics learning in class V SD Baitul Jannah Bandar Lampung.

Keywords


Learning Model, Problem-Solving, Mathematics Learning

Full Text:

PDF

References


Andriani, Mestawaty, AS.A., Paudi, R.I. (2017). penerapan model

pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan hasil

belajar siswa tentang pengaruh gaya terhadap gerak benda di

Kelas IV SDN 1 Ogowele. Jurnal kreatif online, vol. 5, No. 3

Sunaryo, Y. (2014). mengenai model pembelajaran berbasis

masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan

kreatif matematika siswa SMA Di kota Tasikmalaya. Jurnal

pendidikan dan keguruan, Vol. 1, No. 2

Redhana,I.W. (2013). model pembelajaran berbasis masalah untuk

peningkatkan keterampilan pemecahan masalah dan berpikir

kritis. Jurnal pendidikan dan pengajaran universitas pendidikan

ganesha, vol 46, no. 1

Reddhana, I.W. (2012). model pembelajaran berbasis masalah dan

pertanyaan socratik untuk meningkatkan kemampuan berpikir

kritis siswa. Cakrawala Pendidikan; Jurnak ilmiah pendidikan,

TH. XXXI, No 3.

Susanto, A. (2014). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar.

Jakarta: Kencana Prenada Group

Hendriana, H & Soemarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran

Matematika. Bandung : PT Refika Aditama

E M G. (2011). Action research,A guide for the teacher researcher

nd. New Jersey: Merrill Prentice Hall

Saputra, D. S. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Berpikir

Kritis Terhadap Kemampuan Menulis Argumentasi. Jurnal

Pendidikan Dasar, Vol 7 (1), hlm. 1-12.

Tombokan, R. dan Kandou, S. (2016). Pembelajaran Matematika

Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz

Media.

Romadistri, Yulia. (2012). Analisis Kesalahan Mahasiswa

Matematika dalam Menyelesaikan Soal-Soal Logika. Jurnal

Phenomenon, 2(1)

Untari, Erny. (2013). Diagnosis Kesulitan Belajar Pokok Bahasan

Pecahan Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Media Prestasi

Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi, 13(1).

Indah, dkk. (2010). Peningkatan Kemampuan Siswa pada Materi

Lambang Bilangan Dengan Menggunakan Kartu Bilangan di

Kelas I SDN 2 Kabalutan. Jurnal Kreatif Tadulako Online. 4, (4)

Runtukahu, J.T & Selpius K, (2016). Pembelajaran Matematika

Dasar Bagi Anak Berkesesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-ruzz

Media




DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v2i01.689

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.