PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN TAPAK GUNUNG BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN PPKN SEKOLAH DASAR

Waryuni Nurmiati, Nina Nurhasanah, Andi Ali Saladin

Abstract


This research and development aim to produce a learning media through character education-based on Tapak Gunung games and specifically introducing character values in Strengthening Character Education in elementary schools. This study is a Research and Development (R & D). The method of this study using the ADDIE development model. The subjects of this study were the teacher of grade IV Elementary School Private Laboratory, Elementary School Teacher Education, State University Jakarta, grade II and IV students of elementary school in total were 24 subjects. Sources of data obtained through interviews and questionnaires, which are then processed using qualitative and quantitative analysis techniques. The results of the validation of this studyobtained an average value of 95% by material experts, 97.05% by media experts, and 96.43% by linguists. Based on student trials, it was obtained an average score of 94.68% for one-to-one, 93.88% for the small group, and 94.16% for the field test. In addition, the media assessment by the teacher obtained a score of 98.21%. The results of this study indicate that the character education-based tapak gunung game media is in a very good category, so it is suitable for use on civic-education learning in elementary schools. 

Keywords


Tapak Gunung Game, Character Education, Pancasila and Civics Education.

Full Text:

PDF

References


Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk

Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Budaya, 9(1)

Iswinarti. (2017). Permainan Tradisional: Prosedur dan Analisis Manfaat

Psikologis. Universitas Negeri Malang.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran.

Kencana.

Lickona, T. (2012). Character matters: Persoalan Karakter. Terjemahan

Juma Wadu Wamaungu dan Jean Antunes Rudolf Zien dan editor Uyu

Wahyudin dan Dasim Budimansyah. Bumi Aksara.

Manullang, M., & Purba, E. A. P. (2020). Hubungan Pembelajaran

Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dengan Moral Siswa di

SMA Swasta GKPS 1 Pematang Raya Tahun 2019/2020. Jurnal

Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(1)

Mariastutik, Z. (2015). Pengembangan Alternasi Pembelajaran

Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Melalui Modul Berbasis

Kecakapan Sosial (Social Skills). Jurnal Pendidikan Pancasila Dan

Kewarganegaraan, Th. 28(1)

Munawaroh, H. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran dengan

Permainan Tradisional Engklek Sebagai Sarana Stimulasi

Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan

Anak Usia Dini, 1(2)

Nur, H. (2013). Membangun Karakter Anak Melalui Permainan Anak

Tradisional. Jurnal Pendidikan Karakter, III(1)

Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan

Implementasinya. DWIJACENDEKIA Jurnal Riset Pedagogik, 1(2)

Putry, R. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Anak di Sekolah Perspektif

Kemendiknas. International Journal of Child and Gender Studies, 4(1)

Rahman, A., & Suharno. (2019). Pelaksanaan Pendidikan Politik Melalui

Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk

Meningkatkan Kesadaran Politik Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan

Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2)

Sari, S. P. (2015). Efektivitas permainan engklek untuk mengenal

bilangan bagi anak tunagrahita sedang X DIII C1 SLB Payakumbuh.

E-Jupekhu(Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), 4(1)

Sumantri, M. S. (2015). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik di

Tingkat Pendidikan Dasar. Rajagrafindo Persada.

Suryani, A. (2014). PETE (Permainan Tradisional Engklek) Sebagai

Alternatif Metode Pengajaran Matematika Pada Kurikulum 2013.

Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Membedah Anatomi

Kurikulum 2013 Untuk Membangun Masa Depan Pendidikan Yang

Lebih Baik”.

Widyastuti, L. R., Malik, L. R., & Razak, A. (2020). Efektivitas Permainan

Tradisional Engklek dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika.

Jurnal PRIMATIKA, 9(1)




DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v5i2.1261

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.