PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ULAR TANGGA “SUMBER ENERGI” SISWA KELAS IV SDN PENGADEGAN 07 JAKARTA SELATAN

GABY ESTER, SULISTYANI PUTERI RAMADHANI

Abstract


This development research aims to develop learning media based on snakes and laddersin order to optimize science subjects with theme 9 "Kayanya Negeriku" in the material "Sources of Energy" for fourth-grade students at SDN Pengadegan 07 South Jakarta. The problems raised are based on the lack of instructional media, so teachers are required to be creative in choosing the right learning media for students. The research method adapted to the development model developed by Borg and Gall. The study used the following six steps: (1) potential problems, (2) data collection, (3) product design, (4) design validation, (5) design revision, and (6) product revision. The data collection tools used were: the material expert questionnaire and the media expert questionnaire.The results of the validation of all validators showed a very good assessment, namely from the first validator material expert (V1) with a score percentage of 97.3% (very good) and the second validator material expert (V2) with a score percentage of 89% (very good). Meanwhile, the first validator was a media expert (V1) with a percentage of 90.58% (very good) and the second validator was a media expert (V2) with a score percentage of 87% (very good). 

Keywords


Learning media, Snakes and Ladders Game

Full Text:

PDF

References


Adi, C., Ibrohim and Saptasari, M. (2016). Pengembangan Modul

Pembelajaran Inkuiri Berbasis Laboratorium Virtual.

Arsyad, N. and Fatmawati. (2018). Penerapan Media Pembelajaran

Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang Pendahuluan. Agastya, 8(2), pp. 188–198.

Aziz, F., Nurjanah, F. and Permata, D. (2017). Aktualisasi TTB (Teori Taksonomi Bloom) Melalui Drama Kepahlawanan Guna Penanaman

Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik’, pp. 715–724.

A. Rifqi Amin. (2015). Pengembangan Pendidikan Agama Islam; Reinterpretasi Berbasis Interdisipliner. Lkis Pelangi Aksara, 2015.

Dr. Muhammad Yaumi. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran.

Prenada Media, 2018.

Faninda Oktavia. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran

Terhadap Motivasi Belajar Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Siswa Kelas VIII MTs N 6 Boyolali Tahun Pelajaran 2017/2018.

Gasong, D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Deepublish, 2018.

Hasanudin. (2015). Penggunaan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Kelas III di MI Miftahul Hidayah Pondok Gede Kota Bekasi.

Husamah, Pantiwati, Y. and Dkk. (2016). Belajar dan Pembelajaran.

UMMPress, 2016.

Ikka Nurlita. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga

Aksara Jawa Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Jawa Siswa Kelas IV SD Negeri Sekaran 02 Semarang.

Imanda, T. (2018). Pengaruh Permainan Ular Tangga “Budi Pekerti dan Kebiasaan Baik" Terhadap Karakter Anak Pada Taman Kanak-Kanak. Universitas Pendidikan Ganesha e-Journal Pendidikan, 6(3), pp.293-302.

Isran Rayid, R. (2015). Manfaat Media dalam Pembelajaran., pp. 91–96.

Iwan Hermawan. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan ( Kualitatif,

Kuantitatif, dan Mixed Mathod).

Juita. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA

Menggunakan Metode Diskusi Kelas IV Sekolah Dasar.

Laksana, S. D. (2016). Integrasi Empat Pilar Pendidikan (UNESCO) dan

Tiga Pilar Pendidikan Islam, ejournal.radenintan.ac.id.

Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran. CV Budi Utama.

Luxcyana, G. (2016). Keefektifan Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Koperasi Siswa Kelas IV di SDN Gugus Diponegoro Semarang.

Maimunah, M. (2016). Metode Penggunaan Media Pembelajaran. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).doi:10.28944/afkar.v5i1.107.

Muhammad, O., Hermawan, D. and Banjarbaru, S. (2018). Pembelajaran Yang Efektif di SMA Negeri 1 Mlati Sleman’, 4(1), pp. 1–2.

Murti, W. (2017). Penggunaan Media Visual dalam Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Kelas V SDN Mertak Kesambik Desa Beber Kecamatan Batukliang Kabupaten Lombok Tengah Tahun Pelaiaran 2016/2017.

Muthmainnah, Budi, I. and Hayati, N. (2016). Pengembangan Ular

Tangga Modifikasi (ULTAMOD) Untuk Mengoptimalkan Perkembangan Anak. Penelitian Ilmu Pendidikan, UNY, pp. 23–34.

Nafiah Nurul Ratnaningsih. (2014). Penggunaan Permainan Ular Tangga Uuntuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Kelas III A SDN Nogopuro, Sleman. Pontificia Universidad Catolica del Peru, 8(33), p. 44.

Nizwardi Jalman. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Kencana Prenada Media Group.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat.3(1),pp.171–187.

Nur Syifa Fitriana. (2018). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Terintegrasi Asmaul Husna Pada Pembelajaran Tematik.

Nuryanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta.

Ritonga, M., Nazir, A. and Sri Wahyuni. (2020). Pengembangan Model

Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Dialektika Revolusi Industri 4.0.

Rosyid, M. Z., Mansyur, M. and dkk. (2019). Prestasi Belajar. Literasi Nusantara.

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Prenada Media Group.

Satrianawati. (2018). Media dan Sumber Belajar. Deepublish, 2018.

Setiawan, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Cetakan Pe. Edited

by Fungky. Uwais Inspirasi Indonesia, 2017.

Setiawati, E., Desri, M. and Solihatulmilah, E. (2019). Permainan Ular Tangga Dalam Mengingkatkan Kemampuan Moral Anak. Jurnal Petik, 5(1), pp. 85–91. doi: 10.31980/jpetik.v5i1.494.

Siswoyo, J. (2015). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga

Matematika Pokok Bahasan Luas Bangun Datar Untuk Siswa Kelas V SD Negeri 1 Sinduadi Mlati, Sleman.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Alfabeta, Bandung.

Sumardan M. Orowala. (2017). Pengembangan Media Ular Tangga Pada Materi Pokok Mengenal Bangun Datar dalam Subtema Anggota Keluargaku Untuk Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar.




DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v6i2.1466

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.