EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN MULTILITERASI DALAM MENINGKATKA KEMAMPUAN MENULIS NARASI DIKELAS V SEKOLAH DASAR

Hendra Saputra, Supriyono Supriyono

Abstract


This research is motivated by the low writing ability of students. This study aims to improve the ability to write a narrative in grade V Durian Payung Elementary School Bandar Lampung by using a multiliterasi learning model. The research method used by the researcher is a classroom action research, with a total of 20 students. This research took place in 2 cycles, each cycle consisting of 2 actions. The techniques used in data collection are observation, tests, interviews, documentation, and field notes. The results showed that the application of a multiliterasi learning model could improve the ability to write a narrative in class V Durian Payung Elementary School in Bandar Lampung.

Keywords


Learning Model, Multiliteracy, Writing Skills, Narrative Writing

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. 2012. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan

Karakter.Bandung: PT. Refika Aditama.

Abidin, Y. 2015. PembelajaranMultiliterasi Sebuah Jawaban atas

Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks

Keindonesiaan. Bandung: Refika Aditama.

Astuti, Y. D. 2013. Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan

Narasi Menggunakan Model Experiental Learning Pada Siswa

Kelas IV SDN Bangunjiwo Bantul. Yogyakarta: Universitas Negeri

Yogyakarta

Dafit, F. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Terhadap

Kemampuan Membaca dan Kemampuan Menulis Siswa Sekolah

Dasar. Tesis Magister Pendidikan Program Studi Pendidikan

Dasar UPI Bandung: tidak diterbitkan

E M G. (2011). Action research,A guide for the teacher researcher

nd. New Jersey: Merrill Prentice Hall

Nurhasanah, D.P. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Menulis Narasi

Reproduksi antara Siswa yang Memperoleh Model Multiliterasi

Transformasi dan Model Moody. Skripsi Sarjana Pendidikan Pada

Program PGSD UPI Bandung: tidak diterbitkan

Saddhono, K. dan Slamet, St. Y. (2012). Meningkatkan

Keterampilan Berbahasa Indonesia. Bandung: Karya Putra

Darwati

Saputra, D. S. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Berpikir

Kritis Terhadap Kemampuan Menulis Argumentasi. Jurnal

Pendidikan Dasar, Vol 7 (1), hlm. 1-12. (2107). Interactive

learning dalam pembelajaran speaking di kelas V Sekolah dasar.

Jurnal cakrawala pendas, vol 3, no 1.

Septyo, R. A. (2013). Upaya Peningkayan Keterampilan Menulis

Karangan Deskripsi Dengan Menggunakan Media Gambar Siswa

Kelas IV SD Singosaren Banguntapan Bantul Yogyakarta.

Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Tarigan. H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan

Berbahasa. Bandung: Angkasa

Zuniarti, D. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi

menggunakan Model Multiliterasi. Skripsi Sarjana Pendidikan

Guru Sekolah Dasar. Universitas Majalengka. Majalengka: Tidak

Diterbitkan.




DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v1i1.688

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.