Efektivitas Permainan Tradisional Ucing Bal Terhadap Perkembangan Sosial di Taman Kanak-Kanak Pertiwi 3 Padang

Ulfa Febriyanti, Saridewi Saridewi

Abstract


Abstract This research was to determine the sosial develompment of children from 5 to 6 aged using Ucing bal games at kindergarten Pertiwi 3 in Padang. This research begins with the assumption that the ucing bal game can stimulate the child’s social development. Many children are still individual and do not want to cooperate with friends, also children prefer to do their own activities. This research used quantitative research with experimental methods in the form of quashi experimental. The population of this research was Pertiwi 3 in Padang, class B2 as an experimental class while B4 as  a control class. Each sample consist of 12 children. The research was usiang cluster sampling technic and this research was using action research and documentation to collect the data. The average social ability of early childhood in the experimental class was 8.30 and the control class was 7.90, while the result of the effect size with Cohen's is 0.98> 0.80. These results concluded that the game ucing bal effective for developing social early childhood 5-6 year.



Keywords


ucing bal games, social development of children

Full Text:

PDF

References


Allen, K. E. dan L. R. M. (2010). Profil Perkembangan Anak. Jakarta: PT Indeks.

Annisa, A., Marlina, S., & Zulminiati, Z. (2019). Hubungan Persepsi Orang Tua Tentang Dampak Smartphone Terhadap Perkembangan Sosial Pada Anak Di Kelompok Bermain Gugus I Kecamatan Nanggalo Kota Padang. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 4(1), 59–66. https://doi.org/10.33369/jip.4.1.59-66

Asih, Pramunkhanti, K. (2015). Pembelajaran Lari Cepat Melalui Permainan Bentengan Untuk Meningkatkan Partisipasi Dalam Pembelajaran Penjassorkes Pada Siswa Kelas 3 SD Randub Latung Kabupaten Blora, 4.

Eliza, D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Learning (CTL) Berbasis Centra Di Taman Kanak-Kanak, XIII.

Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1), 115–134.

Hurlock, E. B. (1978). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Khasanah, I. (2011). Permainan Tradisional sebagai Media Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini, 1.

Kurniati, E. (2006). Program Bimbingan Untuk Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Melalui Permainan Tradisional. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 4, 97–114.

Martani, W. (2012). Metode Stimulasi dan Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi, 39(1), 112–120.

Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musyarofah, M. (2018). Pengembangan Aspek Sosial Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Aba Iv Mangli Jember Tahun 2016. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 99. https://doi.org/10.18326/inject.v2i1.99-122

NUR, H. (2013). Building children’s character through traditional games. Junal Pendidikan Karakter, III(1), 87–94.

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103. https://doi.org/10.22146/bpsi.10567

Perdani, Admi, P. (2013). Peningkatan Keterampilan Sosial Melalui Metode Bermain Permainan Tradisional Pada Anak Tk B, 7.

Sujiono. (2009). Konsep Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.

Susanto. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Pranada Media Group.

Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori. Jakarta: Bumi Aksara.

Wirman, A. (2018). Penggunaan Media Moving Flashcard Untuk Stimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia Dini, Vol 2.

Yeni, I. (2015). Keefektifan Penggunaan Permainan Perkusi Sederhana Untuk Meningkatkan Kecerdasan Musikal Anak Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 22(1), 76–81.




DOI: https://doi.org/10.31326/jcpaud.v2i1.384

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Address

Universitas Trilogi jakarta

Jalan TMP Kalibata No.1, RT.4/RW.4, Duren Tiga, Kec. Pancoran, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12760