SURVEI PENILAIAN LKPD UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN PADA MATERI SIKLUS MAKHLUK HIDUP SISWA SEKOLAH DASAR

Yayuk Cicilia, Rian Vebrianto

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the use of LKPD to increase students' understanding of the science material, namely the cycle of living things on theme 6. This type of research is a survey study using a questionnaire distributed to 40 respondents in grade V of SDN 193, Pekanbaru City. Data were analyzed using SPSS. From the research conducted shows the use of LKPD with the approach used is a quantitative approach that provides many benefits to students' understanding of science material that is the cycle of living things on theme 6. This can be seen from the average value obtained indicating that respondents generally answered yes or agree to the statement given. The use of LKPD with a scientific approach can increase students' motivation to learn and understand the life cycle material.


Keywords


lkpd, understanding, effectiveness

Full Text:

PDF

References


Arafah, Sherlly Ferdiana., Priyono, Bambang., & Ridlo, Saiful. 2012.

Pengembangan LKS Berbasis Berpikir Kritis pada Materi

Animalia. Unnes Journal of Biology Education, (online), Vol.

No. 1, (http://journal,unnes.ac.id/sju/index .php/ujbe,

Diakses pada 26 Desember 2015).

Ariantini, Suandi dan Sutama. 2014. “Implementasi Pengintegrasian

Sikap Spiritual dan Sosial dalam Pembelajaran Bahasa

Indonesia Berbasis Kurikulum 2013 di Kelas VII SMP Negeri

Singaraja”. E-Journal Program Pascasarjana Universitas

Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Bahasa. Vol.

Arikunto, Suharsini. 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi

Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

(Depdiknas Ditjen Manajemen Dikdasmen Ditjen Pembinaan TK dan

SD, 2007: 13-14) Kurikulum Mata pelajaran IPA SD/MI

(online). http://IPA.blogspot.com.Diakses tanggal 16 Juni

jam 19.35

Hamali, Oemar, 2015, Proses Belajar Mengajar, Jakarta : PT Bumi

Aksara.

Haris Mudjiman, 2009. Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar

Mandiri. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Herlina. Pengaruh penggunaan LKPD dengan pendekatan

matematika realistik untuk meningkatkan motivasi dan hasil

belajar di kelas IV SD : Jurnal Bahana Manejemen

Pendidikan, Vol. 8 No.2. 2019

Ismail, SM. 2008. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis

PAIKEM. Semarang : Raisail.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan .2013.Permendikbud No.81

A Kurikulum

Marsa. 2016. Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik

Berbasis Pendekatan Ilmiah Terhadap Aktivitas dan Hasil

Belajar IPA Biologi Kelas VII Peserta Didik SMP Negeri 2

Watampone. Jurnal Sainsmat.Vol.5 no. 1

Permana, N.S. 2017. Peningkatan Mutu Tenaga Pendidik Dengan

Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Studia Didaktika: Jurnal

Ilmiah Bidang Pendidikan Vol. 11, No. 1, 2017.

Putra, Sitiatava Rizema. (2013a). Desain Belajar Mengajar Kreatif

Berbasis Sains. Yogyakarta: DIVA Press.

Puspitasari, P., Puspita, S.J.P. dan Woro, W. 2018. Pengaruh

Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar

Mahasiswa IKIP Siliwangi. Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa

dan Sastra Indonesia, Volume 1 Nomor 2, Maret 2018.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,

Kualitatif, Dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2015

Suharsimi Arikunto, Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi

Aksara, 2011




DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v4i1.617

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.