SURVEI PENILAIAN LKPD UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN PADA MATERI SIKLUS MAKHLUK HIDUP SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of the use of LKPD to increase students' understanding of the science material, namely the cycle of living things on theme 6. This type of research is a survey study using a questionnaire distributed to 40 respondents in grade V of SDN 193, Pekanbaru City. Data were analyzed using SPSS. From the research conducted shows the use of LKPD with the approach used is a quantitative approach that provides many benefits to students' understanding of science material that is the cycle of living things on theme 6. This can be seen from the average value obtained indicating that respondents generally answered yes or agree to the statement given. The use of LKPD with a scientific approach can increase students' motivation to learn and understand the life cycle material.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arafah, Sherlly Ferdiana., Priyono, Bambang., & Ridlo, Saiful. 2012.
Pengembangan LKS Berbasis Berpikir Kritis pada Materi
Animalia. Unnes Journal of Biology Education, (online), Vol.
No. 1, (http://journal,unnes.ac.id/sju/index .php/ujbe,
Diakses pada 26 Desember 2015).
Ariantini, Suandi dan Sutama. 2014. “Implementasi Pengintegrasian
Sikap Spiritual dan Sosial dalam Pembelajaran Bahasa
Indonesia Berbasis Kurikulum 2013 di Kelas VII SMP Negeri
Singaraja”. E-Journal Program Pascasarjana Universitas
Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Bahasa. Vol.
Arikunto, Suharsini. 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi
Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
(Depdiknas Ditjen Manajemen Dikdasmen Ditjen Pembinaan TK dan
SD, 2007: 13-14) Kurikulum Mata pelajaran IPA SD/MI
(online). http://IPA.blogspot.com.Diakses tanggal 16 Juni
jam 19.35
Hamali, Oemar, 2015, Proses Belajar Mengajar, Jakarta : PT Bumi
Aksara.
Haris Mudjiman, 2009. Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar
Mandiri. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.
Herlina. Pengaruh penggunaan LKPD dengan pendekatan
matematika realistik untuk meningkatkan motivasi dan hasil
belajar di kelas IV SD : Jurnal Bahana Manejemen
Pendidikan, Vol. 8 No.2. 2019
Ismail, SM. 2008. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis
PAIKEM. Semarang : Raisail.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan .2013.Permendikbud No.81
A Kurikulum
Marsa. 2016. Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik
Berbasis Pendekatan Ilmiah Terhadap Aktivitas dan Hasil
Belajar IPA Biologi Kelas VII Peserta Didik SMP Negeri 2
Watampone. Jurnal Sainsmat.Vol.5 no. 1
Permana, N.S. 2017. Peningkatan Mutu Tenaga Pendidik Dengan
Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Studia Didaktika: Jurnal
Ilmiah Bidang Pendidikan Vol. 11, No. 1, 2017.
Putra, Sitiatava Rizema. (2013a). Desain Belajar Mengajar Kreatif
Berbasis Sains. Yogyakarta: DIVA Press.
Puspitasari, P., Puspita, S.J.P. dan Woro, W. 2018. Pengaruh
Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar
Mahasiswa IKIP Siliwangi. Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa
dan Sastra Indonesia, Volume 1 Nomor 2, Maret 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,
Kualitatif, Dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2015
Suharsimi Arikunto, Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi
Aksara, 2011
DOI: https://doi.org/10.31326/jipgsd.v4i1.617
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.