IMPLEMENTASI APE PUPPET THEATER DALAM MENSTIMULASI BAHASA ANAK USIA 3-4 TAHUN

Iklimatul Hasanah, RR. Deni Widjayatri

Abstract


Limited vocabulary can affect aspects of a child's language. The understanding of children aged 3-4 years reaches 900 words. The aim of the research is to determine the implementation of APE puppet theater in stimulating language aspects of children aged 3-4 years. The subjects in the research were children aged 3-4 years at TKIT Villa Madani TK-A with a total of 18 children, 9 boys and 9 girls. In this research, the method used is descriptive qualitative. The research uses data collection techniques through observation and documentation. The results obtained in the research describe the implementation of the APE puppet theater at TKIT Villa Madani, TK-A class, in the initial conditions, the language aspects of children aged 3-4 years were in good condition. After the children were given the APE puppet theater, the indicator of ability to understand language was rated quite well, there were 10 children, 6 children with a fairly good rating, 2 children with a very good rating. Meanwhile, the indicator for expressing language received a poor assessment by 1 child, a fairly good assessment was achieved by 9 children and a good assessment was achieved by 8 children. It can be concluded that (a) educational puppet theater games can stimulate the language aspects of children aged 3-4 years with good assessments. (b) the form of strategy used in educational puppet theater games is storytelling. (c) Puppet theater games can train language understanding and language expression in children aged 3-4 years. (d) gender can influence language stimulation in children aged 3-4 years. (e) the existing understanding of children aged 3-4 years can increase by approximately 500 understandings according to the stories played in the APE puppet theater. (e) during the learning process using the APE puppet theater, the children looked enthusiastic.

Keywords


Educational game tools (APE), children aged 3-4 years, language, puppet theater

Full Text:

PDF

References


Agustina Pratama, N. A. (2018). Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Bermain Puppet Show di TK Angkasa Tahun Pelajaran 2017-2018 (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Amini, M., & Aisyah, S. (2014). Hakikat anak usia dini. Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini, 65, 1-43.

Anggraeni, S. D. (2017). Pengembangan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun Melalui Kegiatan Sandiwara Boneka (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Ardiana, R. (2021). Implementasi Media Pembelajaran pada Kecerdasan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 20-27.

Aulina, C. N. (2019). Metodologi pengembangan bahasa anak usia dini. Umsida Press, 1-107.

Az-Zahra, N. S., & Fitriani, A. (2023). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Pondasi Nilai Agama Pada Anak Usia Dini. Islamic Education, 1(4), 720-734.

Baharun, H., Zamroni, Z., Amir, A., & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak.

Dhieni, N., Fridani, L., & Psych, S. P. M. (2017). Hakikat Perkembangan Bahasa Anak. Modul Paud diakses pada tanggal, 26.

Fadlillah, M. (2016). Komparasi Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Dengan Permendiknas Nomor 58 Tahun 2009 Dalam Pembelajaran PAUD. Jurnal Indria (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 1(1), 42-53.

Fadlillah, M. (2016, May). Penanaman nilai-nilai karakter pada anak usia dini melalui permainan-permainan edukatif. In Prosiding Seminar Nasional dan Call for Paper ke-2 “Pengintegrasian Nilai Karakter dalam Pembelajaran Kreatif di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN”. Unmuh Ponorogo.

Hamel, A. A., Gunawan, E., Hasanah, I., Shafira, N., Pertiwi, S. D., Rahima, Q. F., & Widjayatri, R. D. (2023). Analisis Bibliometrik Dalam Permainan Untuk Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini Usia 5-6 Tahun. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2).

Isna, A. (2019). Perkembangan bahasa anak usia dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.

Lestari, I. (2021). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 113-118.

Lestariningrum, A., & WIJAYA, I. P. (2014). Meningkatkan kemampuan berbahasa anak usia dini melalui media panggung boneka tangan. Nusantara of Research, 1(1), 12-18.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 1-10.

Oktaviana, H. D., Asriani, L., Dewi, Y. S., Fitriasari, A., & Watini, S. (2023). Implementasi Model SIUUL dalam Meningkatkan Keterampilan MC pada AUD di PAUD Teratai. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3724-3730.

Peter, R., & Simatupang, M. S. (2022). Keberagaman Bahasa dan Budaya Sebagai Kekayaan Bangsa Indonesia. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 9(1), 96-105.

Purnama, S., Hijriyani, Y. S., & Heldanita, H. (2019). Pengembangan alat permainan edukatif anak usia dini.

Ramadani, R. (2016). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Melalui Penggunaan Media Panggung Boneka Pada Kelompok A1 TK Madukismo. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2).

Ritin, U. (2021). Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Usia 3-4 tahun Menggunakan Model Kooperatif Tipe Think, Pair, and Share. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1688-1695.

Rodiyah, A. (2013). Penggunaan metode bercerita untuk meningkatkan kosakata anak usia 3-4 tahun pada play group tunas bangsa sooko mojokerto. Paud Teratai, 2(1), 3-4.

Suleman, J., & Islamiyah, E. P. N. (2018, October). Dampak penggunaan bahasa gaul di kalangan remaja terhadap bahasa Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 2, No. 2).

Walyani, E., Diana, D., & Setiawan, D. (2022). Upaya Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Melalui Permainan Panggung Cerita. Jurnal Pendidikan, 31(1), 53-62.

Wardhani, E. M., Jamilah, A. S., & Nisa, L. N. K. (2023). Pengenalan Literasi Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini Melalui Media Bilingual Puppet Show. Asskruie: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 35-41.

Widayati, J. R., Safrina, R., & Supriyati, Y. (2021). Alat permainan edukatif: analisis pengembangan literasi sains anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 654-664.

Wiranata, I. G. L. A. (2019). Mengoptimalkan perkembangan anak usia dini melalui kegiatan parenting. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 48-56.




DOI: https://doi.org/10.31326/jcpaud.v7i1.1815

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Address

Universitas Trilogi jakarta

Jalan TMP Kalibata No.1, RT.4/RW.4, Duren Tiga, Kec. Pancoran, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12760