PENGARUH GOOD CORPORATE GOVERNANCE DAN LEVERAGE TERHADAP NILAI PERUSAHAAN

Yusti La Batta, Agus Endro Suwarno

Abstract


The firm value is a condition that has been achieved by a company and the firm value as a public trust and image of the company. The purpose of this study was to examine the effect of good corporate governance and it is effect on firm value empirical studies on automotive and component companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) in 2015-2020. The population used in study were companies and components listed on the Stock Exchange Indonesia (IDX) in 2015-2020. The type of data in this study is secondary data obtained from www.idx.co.id. The sampling method was purposive sampling according to the specified criteria. The number of samples collected was 57 samples. With 33 outliers it becomes 57 samples. So that only 12 companies are used that meet the criteria. The data that has been collected is analysed using data analysis first carried out by testing classical assumption then testing hypotheses. Classical assumption in this study using normality test, multicolinearity test, autocorrelation test and heteroscedastiscity test, while hypothesis testing uses multiple linear regression analysis with t test, f test and coefficient of determination test. The result of this study indicate that the audit commite variable affects the firm value while board of directors, managerial ownership, independent board of commissioners and leverage has no effect on firm value.


Full Text:

PDF

References


Aisyah, K. E. S., & Wahyuni, D. U. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Leverage dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 9, 1-19.

Amaliyah, F., & Herwiyanti, E. (2019). Pengaruh Kepemilikan Institusional, Dewan Komisaris Independen dan Komite Audit Terhadap Nilai Perusahaan Sektor Pertambangan. Jurnal Akuntansi, 9(3), 187-200.

Anugerah, K. H. G., & Suryawana, I. K. (2019). Pengaruh Leverage dan Ukuran Perusaaan Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 26, 2324-2352.

Dewi, N. M., & Suputra, I. D.G. (2019). Pengaruh Profitabilitas dan Leverage pada Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi, 28, 26-54.

Hardiyanti, P. I., & AR Dzulkirom, M. (2019). Pengaruh Leverage Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Food and Beverages Yang Terdaftar Di BEI Periode 2013-2017). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 77, 10-19.

Jiarni, T., & Utomo, D. (2019). Nilai Perusahaan: Leverage, Profitabilitas dan Ukuran Perusahaaan. Jurnal Riset Akuntansi (JUARA), 9(2), 92-99.

Pohan, C. D., & Dwimulyani, S. (2017). Analisis Pengaruh Kinerja Keuangan, Good Corporate Governance Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Pertambangan Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Magister Akuntansi Trisakti, 4, 37-54.

Pratiwi, N., & Rahayu, S. (2015). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Good Corporate Governance Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Kasus Pada Perusahaan Yang Terdaftar Pada Bursa Efek Indonesia Yang Memilki Skor Corporate Governance Perception Index (CGPI) Selama Periode 2010-2013). e-Proceeding of Management, 2, 3146-3152.

Rahmadani, F. D., & Rahayu, S. M. (2017). Pengaruh Good Corporate Governance (Gcg), Profitabilitas Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Kasus pada Perusahan Perbankan yang Terdaftar Pada BEI Periode 2013-2015). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 52, 173-182.

Sari, N. M., Sukadana, I. W., & Widnyana, I. W. (2021). Pengaruh Corporate Governance, Ukuran Perusahaan Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Makanan Dan Minuman Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal EMAS, 2, 201-217.

Simetris, S.A., & Darmwan, A. (2019). Pengaruh Diversifikasi, Leverage Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Perusahaan Industri Barang Konsumsi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2013-2017). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) 74, 39-47.

Sulastri, E. M., & Nurdiansyah, D. H. (2017). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Kinerja dan Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Yang Terindeks Oleh CGPI). Manajerial, 2(2), 35-45.

Suryana, F. N. (2018). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Industri Barang Konsumsi Sub Sektor Farmasi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2016). E-Proceeding of Management, 5, 2262-2269.

Suwardika, I. N. A., & Mustanda, I. K. (2017). Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Properti. e-Jurnal Manajemen Unud, 6, 1248-1277.

Syafitri, T., Nuzula, N. F., & Nurlaily, F. (2018). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan (Studi pada perusahaan industri sub sektor logam dan Sejenisnya yang terdaftar di bei periode 2012-2016). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 56, 118-126.

Tambunan, M. C. S., Saifi, M., & Hidayat, R.R. (2017). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan (Studi pada Perusahaan Sub Sektor Food and Beverages yang Terdaftar di BEI Tahun 2012-2015). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 53, 49-57.

Widayanti, L.P., & Yadnya, I. P. (2020). Leverage, Profitabilitas, Dan Kepemilikan Manajerial Berpengaruh Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Real Estate Dan Property. E-Jurnal Manajemen, 9, 737-757.




DOI: https://doi.org/10.31326/tabr.v1i1.1236

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats