PELATIHAN PEMBUATAN BLOG SEBAGAI ALTERNATIF MEDIA PEMBELAJARAN

Andriyanto Andriyanto, Muslikh Muslikh

Abstract


The general purpose of implementing Community Service is to provide knowledge to teachers which includes: basic knowledge about blog media, how to make it and its use as a learning media. To increase this knowledge the trainees are given basic knowledge and skills about; (1). Media blog, (2). Guide to blogging (3). Use blogs as learning media. The implementation of Community Service was carried out with methods in the form of counseling, training, FGD, practice, mentoring and evaluation. The implementation of detailed service is divided into several activities, namely: (1) Presentations about the importance of blogs and their creation in learning. (2) Discussion about various matters relating to the material presented. (3) Assignment of creating a Blog independently. (4) Mentoring, (5) and program evaluation. From the results of the evaluation and the findings that we obtained during the implementation of Community Service activities, we can conclude that the Community Service Program has been able to provide enormous benefits and is right on target for Junior High School Teachers who are Partners in this Activity. This form of training is a very effective form that provides refreshment and new insights and knowledge in the field of Media Blog as an alternative learning media for teachers. So that it can improve the understanding and ability and skills of teachers in the Partner's place so that learning can be more varied in learning practices

Keywords: learning media, blogs, teacher training

Tujuan umum pelaksanaan Pengabdian kepada Masyarakat adalah memberikan pengetahuan kepada guru yang meliputi: pengetahuan dasar tentang media blog, cara pembuatannya dan pemanfaatannya sebagai media pembelajaran. Untuk meningkatkan pengetahuan tersebut peserta pelatihan diberikan materi pengetahuan dan keterampilan dasar  tentang; (1). Media blog, (2). Panduan pembuatan blog (3). Pemanfaatkan blog sebagai media pembelajaran. Pelaksanaan Pengabdian dilaksanakan dengan metode berbentuk penyuluhan, pelatihan, FGD, praktek, pendampingan dan evaluasi. Pelaksanaan pengabdian secara terperinci dibagi menjadi beberapa kegiatan yaitu: (1) Presentasi tentang pentingnya blog dan pembuatannya dalam pembelajaran. (2) Diskusi tentang berbagai hal yang berkaitan dengan materi yang disampaikan. (3) Penugasan pembuatan Blog secara mandiri. (4) Pendampingan, (5) dan evaluasi program. Dari hasil evaluasi serta temuan-temuan yang kami peroleh selama pelaksanaan kegiatan Pengabdian Pada Masyarakat, dapat kami simpulkan bahwa program Pengabdian Pada Masyarakat ini telah mampu memberikan manfaat yang sangat besar dan tepat sasaran bagi Guru-guru Sekolah Menengah Pertama yang menjadi Mitra dalam Kegiatan ini. Bentuk pelatihan seperti ini merupakan bentuk yang sangat efektif yang memberikan penyegaran dan wawasan serta pengetahuan baru di bidang Media Blog sebagai alternatif media pembelajaran bagi guru. Sehingga dapat meningkatkan pemahaman dan kemampuan serta keterampilan guru di tempat Mitra sehingga bisa menjadikan pembelajaran lebih berfariasi dalam praktek pembelajaran.

Kata kunci :     media pembelajaran, blog,   pelatihan        guru


Full Text:

PDF

References


Andriyanto, dkk. 2016. Pelatihan Pembuatan Blog Sebagai Alternatif Media Pembelajaran

Bagi Guru SMP N 6 Sukoharjo.

Jefferly Helianthusonfri. 2017. Website Canggih dan Praktis dengan Blogspot. Jakarta: PT. Elek Media Komputindo.

Laporan PMKBI: LPPM Univet Bantara Sukoharjo.

Ridwan Sanjaya .(2004). Membuat Blog dengan Blogspot – Lanjutan. Jakarta:Elex

Media Komputindo.

Ridwan Sanjaya (2005). Kolaborasi Dahsyat Blog & Facebook. Jakarta:ElexMedia

Komputindo.




DOI: https://doi.org/10.31326/jmp-ikp.v2i01.258

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.